Tekeninstructies

Alleen inzendingen die voldoen aan onderstaande voorwaarden kunnen meedoen aan de tekenwedstrijd.

- Tekeningen dienen gemaakt te worden op wit papier zonder lijnen, ruitjes of patronen op de achtergrond.

- De afmetingen van de tekening dient 21 x 27,5 cm zijn (dit is 2 cm minder hoog dan een A4 vel)

- De tekening moet bij voorkeur een zo groot mogelijk deel van de pagina beslaan (liefst geen kleine tekening die midden op het vel gepositioneerd is)

- Tekening graag in fullcolour maken, niet in zwart-wit

- Gebruik voor het beste resultaat verf, krijt of kleurpotloden. Vermijd lichte potloden met weinig contrast zoals HB-potlood

- Gebruik geen fluor of metallic kleuren, deze kunnen niet in druk gereproduceerd worden. Hetzelfde geldt voor glitter en aluminiumfolie

- Alle tekeningen moeten plat/2D zijn (geen 3D modellen)

- De tekeningen mogen geen persoonlijke informatie bevatten, zoals de naam van de deelnemer, leeftijd of plaats.

- De illustraties mogen geen fotografie bevatten, ook niet binnen een collage.

- De tekeningen moeten handgemaakt zijn (digitale of elektronisch geproduceerde werken, zoals op de computer gecreëerde beelden zijn helaas niet toegestaan).

- Tekeningen moeten alleen weergeven wat er in het hoofdstuk waarbij ze gemaakt zijn verteld wordt en mogen geen informatie bevatten die pas later in het verhaal bekend wordt (bijvoorbeeld: als een personage halverwege het verhaal naar de kapper gaat en een nieuw kapsel krijgt, maar je maakt een tekening van hem/haar voor het eerste hoofdstuk dan moet deze tekening het personage met zijn/haar oorspronkelijke kapsel tonen, niet de nieuwe coupe die pas later in het verhaal aan bod komt).

- Tekeningen zullen worden beoordeeld op de volgende criteria, rekening houdend met de leeftijd van het kind: creativiteit, compositie, kleurgebruik, relevantie tot het verhaal en technische uitvoering.

- Tekeningen moeten digitaal ingestuurd worden voor jurering, als JPEG- of PNG-bestand (kleiner dan 10MB) – gescand of gefotografeerd. Zorg er alstublieft voor dat er geen zware schaduwen of lichtschijnsels te zien zijn op de scan of foto voordat u deze uploadt.

- De tekening zelf moet schoon en veilig bewaard worden! Niet gevouwen of geniet, want de tekeningen die worden opgenomen in het boek moeten naar de uitgever worden opgestuurd. Als de staat van tekening niet goed genoeg meer is kan deze helaas niet worden opgenomen.

- Het is mogelijk dat de winnende tekeningen moeten worden aangesneden of anderszins moeten worden geretoucheerd, geschaald of gemonteerd om ze in het boek te kunnen opnemen.

Lees ook: Hoe doe ik mee? De wedstrijdregels

Je kunt meedoen met de wedstrijd door middel van het formulier op de Wedstrijd pagina. Veel plezier en succes!